Historia Fundacji Panaceum
Fundacja Panaceum w Płocku jest organizacją pozarządową, która powstała w 2005 roku, aby wspierać osoby i rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej, głównie osoby niepełnosprawne, ubogie i starsze, należące do grup dyskryminowanych i wykluczone społecznie.
Fundacja przez 16 lat funkcjonowania, z roku na rok rozszerza swoją działalność poprzez poszukiwanie nowych kierunków i form realizowania zadań z zakresu szeroko rozumianej pomocy społecznej zgodnie z założeniami statutowymi Fundacji. Podejmuje wysiłki na realizację takich przedsięwzięć , które powstają w oparciu o nowe pomysły, stanowiące co do formy i sposobu realizacji nowość w danym środowisku i obszarze działania. Ideą, jaka od początku przyświecała założycielom Fundacji jest wyrównywanie szans pomiędzy ludźmi niepełnosprawnymi i pełnosprawnymi, czemu służą projekty integracyjne realizowane przy wsparciu różnych instytucji i organizacji pozarządowych, których kierunki działań są na ogół różne, ale cel jest ten sam – pomoc osobom niepełnosprawnym i potrzebującym wsparcia i pomocy. Wszystkie te działania nie byłyby jednak możliwe, gdyby nie bezinteresowna pomoc i życzliwość wielu przyjaciół pomagających Fundacji od początku istnienia, partnerów, sponsorów i wolontariuszy. Profesjonalizm, zaangażowanie, wytrwałość, wzajemna życzliwość i motywacja do działania to podstawy codziennej pracy na rzecz osób niepełnosprawnych, bo bez tych cech efektywność fundacyjnych działań nie byłaby możliwa.
Pełna historia Fundacji Panaceum
Rok 2004
Fundacja Panaceum została ustanowiona aktem notarialnym Repertorium A-14788/2004 z dnia 14 grudnia 2004r., a z dniem 31.01.2005r. decyzją Sądu Rejonowego dla Miasta Stołecznego Warszawy XXI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego uzyskała osobowość prawną i została zarejestrowana w KRS pod Nr 0000227423. W skład Zarządu Fundacji weszli: Dorota Jędra – Prezes Fundacji, Piotr Ostrowicki – Wiceprezes i Dagmara Bartosiak – Sekretarz.
Rok 2005
W pierwszych miesiącach po rejestracji, tj. od roku 2005 Fundacja rozwijała swoją działalność, koncentrując się na badaniu rynku potrzeb i poszukiwaniu osób potrzebujących pomocy, które korzystałyby ze wsparcia Fundacji. Członkowie Zarządu Fundacji podejmowali próby włączenia jak największej liczby organizacji do realizacji zadań statutowych. W tym celu nawiązywali kontakty ze stowarzyszeniami o analogicznych cechach i kierunkach działania, tworzyli mechanizmy stałej współpracy z różnymi organizacjami, a także prowadzili wstępne rozmowy z osobami i instytucjami, które mogłyby wspierać Fundację. Rok 2005 to przede wszystkim czas zdobywania doświadczeń i poszukiwania informacji o możliwościach pozyskiwania środków finansowych z różnych źródeł na potrzeby działalności statutowej. Fundacja ustanowiła swoje logo, uśmiechniętą tabletkę w kolorze zielonym jako „panaceum” – lek i sposób na wszelkie trudności i kłopoty. W listopadzie 2005 roku nastąpiła zmiana w pełnionych funkcjach w Zarządzie – Prezesem został Piotr Ostrowicki, a wiceprezesem – Dorota Jędra.
Rok 2006
W roku 2006 działania Fundacji ulegają sprecyzowaniu. Fundacja nawiązała współpracę z Płockim Bankiem Żywności, podpisując umowę na nieodpłatne przekazywanie artykułów spożywczych w ramach programu „Dostarczanie żywności dla najuboższej ludności UE 2006/2007”. Pomagała w zaspokajaniu podstawowych potrzeb socjalno – bytowych i udzielała wsparcia rzeczowego dla 110 osób – podopiecznych Fundacji – mieszkańców DPS „Przyjaznych Serc” i uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy Nr 1 w Płocku. Fundacja organizowała również zbiórki w płockich szkołach, a zebrane artykuły plastyczne, gry i zabawki przekazywała dla niepełnosprawnych mieszkańców DPS „Przyjaznych Serc” w Płocku. W czerwcu 2006 roku Fundacja Panaceum podpisała umowę z Samorządem Województwa Mazowieckiego na wykonanie zadania zleconego, otrzymała dotację w wysokości 8.300 zł. i zrealizowała swój pierwszy projekt, obejmujący działania na rzecz integracji i zwiększenia uczestnictwa osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, pt. „Integracja na ludowo – spotkania warsztatowo – plenerowe z rękodzieła i rzemiosła ludowego”, skierowany głównie do podopiecznych DPS „Przyjaznych Serc”, Środowiskowego Domu Samopomocy Nr 1 w Płocku, Świetlicy Środowiskowej „Słoneczny Krąg”, Zespołu Emerytów „Układ Koleżeński” oraz osób niepełnosprawnych mających ograniczony udział w życiu kulturalnym regionu.
Rok 2007
Rok 2007 okazał się dla Fundacji Panaceum rokiem przełomowym. Znaczącym działaniem, jakie w tym roku podjął Zarząd Fundacji było ubieganie się o przyznanie statusu organizacji pożytku publicznego. Postanowieniem Sądu Rejonowego dla Miasta Stołecznego w Warszawie z dniem 30 kwietnia 2007r, Fundacja Panaceum uzyskała status organizacji pożytku publicznego i została wpisana w rejestr organizacji pożytku publicznego. Dzięki temu stało się możliwe pozyskiwanie 1% z odpisów od podatku dochodowego na rzecz działalności statutowej. W dniach od 1czerwca do 31 grudnia 2007 roku na podstawie Decyzji Nr 6/2007 z dnia 01 czerwca 2007r. Prezydenta Miasta Płocka Fundacja Panaceum po raz pierwszy zorganizowała i przeprowadziła zbiórkę publiczną w postaci sprzedaży „cegiełek wartościowych”, z przeznaczeniem dla niepełnosprawnych mieszkańców Domu Pomocy Społecznej „Przyjaznych Serc” w Płocku. W roku 2007 Fundacja podpisała kolejną umowę z Samorządem Województwa Mazowieckiego na kwotę 11.060 zł. i zrealizowała swój drugi projekt pt. „Witaj Koniku” – zajęcia hipoterapeutyczne dla osób niepełnosprawnych, a w szczególności dzieci i młodzieży dotkniętych autyzmem i innymi schorzeniami układu nerwowego i ruchowego”. W projekcie brali udział podopieczni Domu Pomocy Społecznej „Przyjaznych Serc”, świetlic działających przy Parafii Św. Benedykta w Płocku – Radziwiu, tj. Miejskiej Świetlicy Nr 2, Świetlicy Młodzieżowej – Klubu Profilaktyki Środowiskowej AMIKUS. W ramach projektu beneficjenci wzięli udział w zajęciach profilaktyczno – terapeutyczno – rehabilitacyjnych oraz wycieczkach i spotkaniach integracyjnych i plenerowych. Kontynuowana była współpraca z „Płockim Bankiem Żywności” w ramach programu „Dostarczanie żywności dla najuboższej ludności UE 2007/2008”, dzięki czemu 110 podopiecznych Fundacji otrzymało wsparcie rzeczowe w postaci żywności, tj. makaronu, mąki, cukru, mleka, kaszy i sera.
Rok 2008
W 2008 roku Fundacja otrzymała środki finansowe na realizację kolejnego zadania publicznego w ramach dofinansowania sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych, tj. na organizację imprezy kulturalno – integracyjnej pn. „Dzień Przyjaznych Serc” dla osób niepełnosprawnych. Projekt Fundacji Panaceum „Dzień Przyjaznych Serc” został dofinansowany przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ze środków Urzędu Miasta Płocka na kwotę 10.080,00 zł. W imprezie wzięło udział 30 placówek, m.in. podopieczni domów pomocy społecznej, warsztatów terapii zajęciowej i środowiskowych domów samopomocy, szkół specjalnych i ośrodków szkolno – wychowawczych. Na podstawie Decyzji Nr 1/2008 z dnia 27 lutego 2008 roku Prezydenta Miasta Płocka w okresie od 1 marca 2008r. do 31 grudnia 2008r. Fundacja zorganizowała na terenie miasta Płocka kolejną zbiórkę publiczną, a zebrane środki pieniężne przeznaczyła na zakup artykułów spożywczych, napoi, słodyczy dla mieszkańców Domu Pomocy Społecznej „Przyjaznych Serc”. Kontynuowana była współpraca z Bankiem Żywności, a dzięki umowie zawartej z „Bankiem Żywności” Związek Stowarzyszeń pomoc żywnościową otrzymało 115 osób niepełnosprawnych, w tym osoby ze środowiska lokalnego, będące w szczególnie trudnej sytuacji życiowej. W 2008 roku Fundacja Panaceum wspierała działalność instytucji i różnego rodzaju ośrodków wsparcia realizujących cele Fundacji, m.in. pomagała w organizacji imprezy przeciwdziałającej izolacji społecznej i promującej tolerancję dla osób chorych psychicznie „Schizofrenia – Otwórzcie drzwi” oraz w imprezie integracyjnej „Dzień Przyjaznych Serc”. Fundacja Panaceum przyjęła darowiznę rzeczową w postaci 64 chodzików, co skutkuje w następnych latach podjęciem wiążących decyzji dotyczących wykorzystania tego sprzętu.
Rok 2009
W 2009 roku, zmieniająca się rzeczywistość w związku z ograniczaniem środków PFRON i rosnące zapotrzebowanie osób niepełnosprawnych i potrzebujących pomocy w nabyciu sprzętu, skłoniła Zarząd Fundacji do podjęcia decyzji dotyczącej uruchomienia bezpłatnej wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego, ortopedycznego i terapeutycznego. Duże zapotrzebowanie, długa i formalna droga do uzyskania sprzętu, ograniczenia finansowe rodzin, trudności z uzyskaniem dofinansowania na sprzęt ortopedyczny, rehabilitacyjny spowodowało, że decyzja o uruchomieniu wypożyczalni bez wątpienia okazała się jednym z największych i najbardziej trafnych osiągnięć Fundacji Panaceum. Dzięki życzliwości ludzi dobrej woli, w zasobach wypożyczalni znalazły się, m.in. wózki inwalidzkie, kule ortopedyczne, parapodia, balkoniki, i inny sprzęt dla osób niepełnosprawnych, które mają trudności z nabyciem sprzętu niezbędnego dla poprawy zdrowia, kontynuowania leczenia, rehabilitacji oraz codziennego funkcjonowania. W roku 2009 Fundacja zrealizowała kolejne projekty, m.in. „Dzień Przyjaznych Serc – impreza kulturalno-rekreacyjna wspierająca aktywność osób niepełnosprawnych”. Projekt został dofinansowany przez Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej w Warszawie ze środków PFRON na kwotę 20.000 zł. w ramach zadania dotyczącego organizowania lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich imprez kulturalnych, sportowych, turystycznych i rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych wspierających ich aktywność w tych dziedzinach. Projekt skierowany był do osób niepełnosprawnych nie tylko z terenu miasta Płocka i okolic, ale również innych województw. W imprezie wzięło udział ponad 700 osób niepełnosprawnych i ich opiekunów. W roku 2009 do podopiecznych Fundacji Panaceum dołączyli uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego Nr 2 w Płocku. Dla nich Fundacja Panaceum pozyskała środki finansowe od Mazowieckiego Kuratorium Oświaty w Warszawie na kwotę 2.400 zł. z przeznaczeniem na organizację obozu sportowo – rekreacyjnego w Mielnie – Unieściu i zrealizowała drugie zadanie, a mianowicie dwutygodniowy obóz sportowo-rekreacyjny w Mielnie – Unieściu. W 2009 roku Fundacja w dalszym ciągu współpracowała z „Płockim Bankiem Żywności” Związek Stowarzyszeń i w ramach programu PEAD 2009 kontynuowała swoją działalność w zakresie dożywania, a artykuły spożywcze otrzymało nieodpłatnie 115 podopiecznych Fundacji. W ramach współpracy z Bankiem Żywności w grudniu 2009 roku Fundacja wzięła udział w akcji „Świąteczna Zbiórka Żywności”, a zebrane artykuły spożywcze przekazała dla osób najbardziej potrzebujących pomocy. Na podstawie Decyzji Prezydenta Miasta Płocka prowadzona była również zbiórka publiczna w formie sprzedaży „cegiełek wartościowych”.
Rok 2010
Rok 2010 zapisuje się w historii Fundacji Panaceum jako czas zdobywania funduszy i realizacji kolejnych projektów. Fundacja znacząco rozszerzyła swoją działalność i zrealizowała 4 kolejne projekty, a beneficjentami tych projektów były osoby niepełnosprawne, osoby znajdujące się w trudnej sytuacji życiowej, jak również pracownicy domów pomocy społecznej. Pierwszy projekt pn. „Wypożyczalnia sprzętu rehabilitacyjnego, ortopedycznego i terapeutycznego"- działania socjalno – pomocowe na rzecz dzieci, młodzieży, osób dorosłych i seniorów oraz na rzecz osób niepełnosprawnych i ich rodzin i wyrównywanie szans ich funkcjonowania w społeczeństwie” został dofinansowany przez Gminę – Miasto Płock na kwotę 15.820 zł., z przeznaczeniem na zakup sprzętu rehabilitacyjnego i ortopedycznego oraz konserwację sprzętu będącego w zasobach wypożyczalni. Projekt skierowany był do mieszkańców miasta Płocka, tj. dzieci, młodzieży, osób starszych i niepełnosprawnych. Kolejny projekt pn. „Niesiemy pomoc” – to szkolenia dla pracowników Domów Pomocy Społecznej mające na celu podniesienie umiejętności kadry, pracującej bezpośrednio z osobami niepełnosprawnymi. Głównym celem projektu było przede wszystkim podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności pracowników Domów Pomocy Społecznej w zakresie zwiększenia aktywności życiowej i zaradności osobistej oraz udzielania pomocy w procesie rehabilitacji osób niepełnosprawnych, w tym osób chorych psychicznie. Szkoleniem objęci zostali pracownicy z 3 domów pomocy społecznej: DPS w Płocku, DPS w Hamerni, DPS w Bądzyniu. Projekt został dofinansowany przez Samorząd Województwa Mazowieckiego w Warszawie na kwotę 19.100 zł., w ramach zadania „Organizowanie i prowadzenie szkoleń, kursów i warsztatów dla członków rodzin niepełnosprawnych, opiekunów, kadry i wolontariuszy bezpośrednio zaangażowanych w proces rehabilitacji zawodowej lub społecznej osób niepełnosprawnych”. Trzeci zrealizowany w roku 2010 projekt to „Obóz rekreacyjny dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej”. W ramach tego projektu mieszkańcy Domu Pomocy Społecznej „Przyjaznych Serc” w Płocku wraz z opiekunami w okresie od 1 do 7 lipca 2010r. wyjechali na wypoczynek letni do nadmorskiej miejscowości Wisełka. Projekt został dofinansowany przez Mazowieckie Kuratorium Oświaty w Warszawie na kwotę 1.900 zł. w ramach zadania „Organizacja letniego wypoczynku dzieci i młodzieży z terenu województwa mazowieckiego w czasie ferii letnich 2010”. Czwarty projekt pn. „Artystyczno- kulturalno-rozrywkowe Płockie Centrum osób Niepełnosprawnych” to inicjatywa Fundacji Panaceum i Domu Pomocy Społecznej „Przyjaznych Serc” w Płocku, która uzyskała dofinansowanie Fundacji „Fundusz Grantowy dla Płocka” na kwotę 12.525 zł. Powstanie tego Centrum wiązało się z istniejącą w mieście Płocku potrzebą utworzenia odpowiedniego miejsca, dostosowanego do możliwości psychofizycznych i sprawności osób niepełnosprawnych, w którym osoby niepełnosprawne mogły spędzać wolny czas zgodnie ze swoimi zainteresowaniami, dbając jednocześnie o swój rozwój społeczny, kulturalny, edukacyjny, artystyczny i integrując się z innymi. W Centrum organizowane były różnego typu spotkania: imprezy, uroczystości, zajęcia kulturalne, artystyczne dla wszystkich osób niepełnosprawnych, które zamieszkują na terenie Płocka. W roku 2010, w ramach umowy na PEAD 2010 podpisanej przez Fundację Panaceum z „Bankiem Żywności w Płocku” Związek Stowarzyszeń, pomocą żywnościową zostało objętych kolejne 78 osób niepełnosprawnych i będących w trudnej sytuacji życiowej, a wsparcie rzeczowe objęło łącznie 195 osób. Wolontariusze Fundacji na podstawie pozwolenia Prezydenta Miasta Płocka przeprowadzili również zbiórkę publiczną, a dochód ze sprzedaży „cegiełek wartościowych” przekazany został na rzecz mieszkańców DPS „Przyjaznych Serc”. W 2010 roku Fundacja Panaceum zrealizowała szereg zadań, m.in. kupowała sprzęt rehabilitacyjny i ortopedyczny dla osób niepełnosprawnych oraz sprzęt terapeutyczny, m.in. pomoce dydaktyczne do prowadzenia różnorodnych form terapii, sukcesywnie doposażała bezpłatną wypożyczalnię sprzętu rehabilitacyjnego i ortopedycznego, zakupując łóżka rehabilitacyjne, materace, wózki rehabilitacyjne, kule ortopedyczne, dofinansowała turnusy rehabilitacyjne, obozy sportowo – rekreacyjne, wycieczki i wyjazdy dla osób niepełnosprawnych oraz wspierała organizację wielu imprez integracyjnych i kulturalno-rozrywkowych. Działalność Fundacji Panaceum rozwijała się, a nasi partnerzy, sponsorzy i beneficjenci postrzegali nas jako organizację charakteryzująca się wysoką jakością realizowanych działań, z widoczną misją, czego dowodem było otrzymanie nagrody Prezydenta Miasta Płocka i tytułu „Godni Naśladowania” za udział w konkursie dla najlepszej organizacji pozarządowej w kategorii „pomoc społeczna” za profesjonalne stworzenie warunków umożliwiających rehabilitację osób niepełnoprawnych, uruchomienie wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego oraz udzielanie wsparcia najbardziej potrzebującym pomocy.